W nowoczesnych samochodach moduł sterowania silnika (ECM) pracuje więcej niż silnik. Dzięki licznym czujnikom i siłownikom ECM dostraja pracę silnika ECM, aby wydobyć największą moc z każdej kropli paliwa. Oprócz zwiększenia mocy i ogólnej wydajności, redukuje to również emisję spalin – wydajny silnik jest czystszy. Ograniczenie emisji jest jednak większe niż zużycie paliwa.

System kontroli emisji oparów (EVAP) kontroluje emisję węglowodorów (HC), czyli oparów surowych paliw. Kanister węglowy jest głównym elementem systemu EVAP, współpracującym z różnymi rurami, czujnikami i zaworami zapobiegającymi przedostawaniu się oparów paliwa do atmosfery. W obecności światła słonecznego, emisja HC reaguje z tlenkami azotu (NOx), tworząc ozon (O3). Ozon w warstwie przyziemnej działa drażniąco na płuca i oczy oraz jest głównym składnikiem smogu. Emisje te były również powiązane z różnymi rodzajami nowotworów. System EVAP wykorzystuje kanister do ograniczenia emisji HC podczas tankowania. Co to jest filtr węglowy? Co to robi i dlaczego jest ważne? Wreszcie, jak ją Pan zastąpił?

Czym jest kanister węglowy a usuwanie dpf

Kanister węgla jest zamkniętym pojemnikiem wypełnionym „węglem aktywnym” lub „węglem aktywnym”, który jest przetwarzany w taki sposób, że powierzchnia powierzchniowo niewspółmierna do jego wielkości jest w zasadzie gąbką do pochłaniania oparów paliwa. W zależności od sposobu jego przygotowania, pojedynczy gram aktywowanego węgla drzewnego może mieć powierzchnię od 500 m2 do 1500 m2 (5 400 ft2 do 16 000 ft2). (Porównując, dolar waży około jednego grama i ma jedynie powierzchnię 0,01 m2 lub 0,11 ft2).

Aby zapobiec wydostawaniu się HC do atmosfery, zawory sterują przepływem powietrza przez kanister węglowy. Podczas tankowania otwiera się zawór odpowietrzający kanistra, dzięki czemu powietrze i opary paliwa przepływają przez kanister do atmosfery. Węgiel aktywowany emituje powietrze z oparów paliwa. Po tankowaniu zawór odpowietrzający kanistra zamyka się, uszczelniając system. Elektromechanik samochodowy z Grandservice pomoże w naprawie każdego systemu auta.

W pewnych warunkach eksploatacyjnych, takich jak np. w ruchu ulicznym na autostradach o niskim obciążeniu, ECM poleci otworzyć zawory odmulające i odpowietrzające kanistra. Podczas gdy silnik wydmuchuje powietrze przez kanał węglowy, opary paliwa są wypłukiwane i spalane w silniku. W rezultacie, szkodliwe emisje HC ulegają znacznemu zmniejszeniu, a w miejsce szkodliwych emisji dwutlenku węgla i wody (CO2 i H2O) w spalinach powstają nieszkodliwe opary.

Dlaczego potrzebujesz wymienić kanister węglowy?

czyszczenie dpf jest wymagane co jakiś czasLekkie światło „Check Engine” może wskazywać na problem z kanistrem węglowym. Zdjęcie © Złoty Aaron

Istnieje co najmniej kilka powodów, dla których konieczna może być wymiana pojemnika. Objawy, które można zauważyć po uszkodzonym kanistrze z węglem węglowym, to m. in. światło kontrolne silnika (CEL), problemy z tankowaniem, słabe osiągi silnika, nadmierny zapach paliwa lub zmniejszona oszczędność paliwa.

    Sprawdź światło silnika – Kilka DTC (kody błędów diagnostycznych) może wskazywać na wymianę kanistra, zwykle EVAP przecieki – ECM sprawdza integralność systemu EVAP przeprowadzając test ciśnieniowy, zawór, ciśnienie lub problemy z przepływem. Pęknięty kanister węgla może wyciekać, wydzielając jeden lub więcej wycieków. Uszkodzony zawór może spowodować przepływ lub obwód DTC, ale wymiana kanistrów może być jedyną opcją, jeśli zawór nie jest dostępny oddzielnie.

    Problemy z tankowaniem paliwa – Najczęstszą przyczyną problemów z tankowaniem jest wadliwe zawory, ale może być również spowodowane przez nasycony zbiornik węglowy. Najczęstszą przyczyną nasycenia kanistra jest regularne napełnienie zbiornika lub „zasypywanie” po kliknięciu dyszy pompy paliwowej. Gdy kanister jest nasycony, powietrze nie przepływa przez niego tak łatwo, zabezpieczając system paliwowy i klikając dyszę paliwa przed zapełnieniem zbiornika. Nasycenie kanistrów prowadzi zazwyczaj do nadmiernych problemów z zapachem paliwa, ponieważ nie jest w stanie wchłonąć większej ilości oparów paliwa, a powtarzające się cykle odmulania nie są w stanie usunąć „mokrego” paliwa.

    Inne problemy – Niska oszczędność paliwa lub wydajność silnika może być również wynikiem wadliwego kanistra z węglem, znów z powodu nasycenia. Zerwany pojemnik może pozwolić wydostawać się pyłowi węglowemu do przewodów parowych, zatykając zawory odmulające lub odpowietrzające. Nasycony kanister może doprowadzić do zbyt bogatej mieszanki paliwowej w silniku, co może prowadzić do problemów z pracą.