Nowy zestaw opon może trwać od 10.000 do ponad 50.000 mil, ale zależy to od kilku czynników, takich jak typ pojazdu, styl jazdy, typ opony, stan pojazdu i konserwacja opon. Opony sportowe, agresywna jazda, opony zimowe, słabe ułożenie zawieszenia lub brak konserwacji mogą skrócić żywotność opony. Z drugiej strony, opony dojezdne, odpowiedzialne prowadzenie, opony o niskim oporze toczenia, dobre ustawienie zawieszenia i regularna konserwacja opon mogą wydłużyć ich żywotność.

Konserwacja pojazdów i opon jest szczególnie ważna dla żywotności opon. Zużyte elementy zawieszenia, takie jak przeguby kulowe, tuleje lub amortyzatory i rozpórki, mogą prowadzić do nieprawidłowego zużycia opon. Niewłaściwe ciśnienie w oponach, zbyt wysokie lub zbyt niskie, może przyspieszyć zużycie, a także może doprowadzić do nie osiowego zawieszenia. Obracanie się opony może również poprawić jej żywotność, ale jak?

Dlaczego należy obracać opony w razie wypadku?

Obroty opon poprawiają ich żywotność i wydajność oraz zmniejszają koszty. Opony doświadczają różnych sił w zależności od miejsca montażu, co prowadzi do różnych wzorów zużycia. Przednie opony przednie w pojazdach z silnikiem przednim są bardziej obciążone niż opony montowane z tyłu, a napęd na przednie koła jeszcze bardziej zwiększa ciężar opon przednich. Dodatkowo opony przednie wytwarzają ok. 80% sił hamowania – jeszcze więcej „ciężaru”, a opony przednie obracają pojazd. Skutkiem tych nieproporcjonalnych sił jest to, że przednie opony zużywają się szybciej i w inny sposób niż tylne.

Obracające się opony rozkładają te różne rodzaje zużycia na więcej niż jedną oponę. Na przykład tylne opony mają tendencję do ich płaskiego zużycia, podczas gdy przednie mają tendencję do noszenia ramion. Zamiana tych opon z przodu na tyłu i odwrotnie daje „tylnej” oponie szansę na noszenie ramion, a „przedniej” opony na środku. Wydłuża to żywotność kompletu opon i zmniejsza ryzyko nieprawidłowego zużycia opony, powodując hałas i wibracje.

Biorąc pod uwagę nowy zestaw opon, można by po prostu wymienić opony przednie przy zużyciu, może dwa razy częściej niż opony tylne, lub obracać opony i pomóc całemu zestawowi trwać dłużej. Ekonomicznie oszczędne, a nie obracające się opony mogą oznaczać różnicę między zakupem sześciu opon, a czasem ich zupełnego zużycia, zamiast tylko czterech, z regularnymi rotacjami.

Jednak w razie wypadku należy wykonać naprawy blacharskie, najlepiej tu: https://autoblacharnia.com.pl/naprawy-powypadkowe/

dobry lakiernik naprawi twoje auto

Kiedy należy obracać opony w autach przy wgnieceniach

Ponieważ większość nowoczesnych samochodów ma zalecenia dotyczące wymiany oleju w przedziale czasowym od 5.000 do 7.500 mil, nadszedł czas na obrót opon, ponieważ Twój pojazd jest już w sklepie i w powietrzu. Dodanie obrotu opony nie przyczynia się do zwiększenia odwiedzin. Producenci opon zalecają obrót opony co sześć miesięcy lub od 5.000 do 8.000 mil, choć może się on różnić w zależności od wymagań dotyczących pojazdu i opon.

Ogólnie rzecz biorąc, obrót opony odnosi się do przesunięcia opon tylnych do przodu, utrzymania ich z tej samej strony i przesunięcia opon przednich do tyłu, z przełączaniem stron. Innymi słowy, lewa opona tylna (LR) znajduje się w pozycji lewo-czerwony (LF), a prawa tylna (RR) w pozycji prawo-tył (RF). LF przecina RR, a RF krzyżuje się z LR.

Zdarzają się jednak przypadki, w których nie można zastosować się do tego standardowego wzorca. Koła kierunkowe lub opony kierunkowe pozostają po bokach, więc LF? W zależności od tego, jak obracasz się dwubiegunowo, może jedyną dostępną opcją jest obrót w lewo w prawo, więc LF? Wreszcie, pojazdy z oponami o różnych rozmiarach i kołami, takie jak niektóre samochody sportowe, mogą być w ogóle ograniczone do ruchu obrotowego lewo-prawostronnego. W każdym przypadku, aby upewnić się, czy w instrukcji obsługi lub u sprzedawcy opon jest odpowiednia.

Jeśli wiesz, jak wymienić oponę płaską, to wiesz, jak obracać opony i prawdopodobnie już posiadasz wszystkie odpowiednie narzędzia. Potrzebujesz kredki do opon lub notatki, stojaków podnośnikowych i podnośnikowych, klucza z nakrętką bagażową lub klucza udarowego oraz klucza dynamometrycznego.