Poza warsztatem naprawczym silników lub katalogiem części samochodowych najprawdopodobniej nie widać uszczelki głowicy. Uszczelka głowicy, choć dobrze ukryta, jedna w i4 lub dwie w V6 lub V8 spełnia kilka ważnych funkcji. Ponieważ nie są one przeznaczone do demontażu, uszczelki głowicy są niezwykle odporne, radząc sobie z wahaniami temperatury i ciśnienia przez setki tysięcy mil. W przypadku awarii uszczelki głowicy, zwanej zwykle „dmuchaną uszczelką głowicy”, może to spowodować wyciek płynu chłodzącego, wyciek oleju lub cylindra. W zależności od ciężkości pracy, wyniki mogą być po prostu dokuczliwe lub uniemożliwić efektywną pracę silnika, jeśli w ogóle.

Co robi uszczelka głowicy?

Uszczelka głowicy jest montowana pomiędzy blokiem silnika, zawierającym wał korbowy i tłoki, a głowicą cylindra, zawierającą wałki rozrządu i zawory. Większość nowoczesnych silników wykorzystuje wielowarstwowe stalowe uszczelki głowicowe (MLS), podczas gdy większość starszych silników wykorzystuje kompozytowe azbestowe lub grafitowe uszczelki głowicowe. Niektóre silniki mogą używać stałych miedzianych uszczelek głowic. Niezależnie od materiału uszczelki głowicowe spełniają zasadniczo trzy główne funkcje:

Uszczelnienie butli – podczas pracy silnika, ciśnienie w cylindrze benzynowym może z łatwością przekraczać 700 psi, a ciśnienie w cylindrze wysokoprężnym może przekroczyć 2000 psi. Uszczelka głowicy, mocowana pomiędzy głowicą cylindra a blokiem silnika, zawiera te ciśnienia, które umożliwiają wydajne sprężanie i rozszerzanie cylindra. MLS i kompozytowe uszczelki głowic zazwyczaj posiadają specjalny pierścień uszczelniający specjalnie do tego celu, podczas gdy uszczelki miedziane mogą wymagać obróbki bloków silnika w celu zainstalowania takiego pierścienia.

Płynne przewozy – w bloku silnika i głowicy cylindra potrzebny jest zarówno płyn chłodzący, jak i olej silnikowy, a króćce w uszczelce głowicy umożliwiają przepływ płynu pomiędzy nimi. W głowicy cylindra chłodziwo silnika utrzymuje temperaturę zaworu i świecy zapłonowej, podczas gdy olej silnikowy smaruje się i zapewnia ciśnienie hydrauliczne, np. przy zmiennym rozstawie zaworów.

Zawiera płyny – jednocześnie płyn chłodzący i olej silnikowy może być oddzielony tylko o kilka milimetrów. Uszczelka głowicy zapobiega mieszaniu się płynów. Ponadto gazy spalinowe nie mogą przedostać się do pobliskich kanałów chłodziwa i oleju silnikowego i odwrotnie. W zależności od konstrukcji uszczelka główna może być wyposażona w O-ringi, które poprawiają uszczelnienie w niektórych miejscach.

usuwanie dpf w silnikach diesela

Siedem znaków przepuszczającej głowicy uszczelniającej egr

Jeśli w jednej z tych trzech funkcji zawodzą uszczelki głowicowe, wyniki mogą być oczywiste lub nie, w zależności od tego, w jaki sposób uszczelka głowicy zawiodła. Oto kilka objawów występowania dmuchanej uszczelki głowicy i jak można je sprawdzić. Jeśli występują, napraw je przed chip tuningiem auta.

Niedopalenie cylindrów – To jest najczęściej to, o czym mówi większość osób odwołujących się do dmuchanej uszczelki głowicy. W tym przypadku pierścień uszczelniający wokół cylindra uległ uszkodzeniu. Ponieważ butla nie jest w stanie wytworzyć wystarczającego ciśnienia, może się ona zapalić słabo, jeśli w ogóle. Jeśli w sąsiadujących cylindrach występują dwa iskry zapłonu cylindra, oznacza to zwykle, że uszczelka głowicy przecieka pomiędzy dwoma sąsiadującymi pierścieniami uszczelniającymi. Bardziej powszechne w przypadku kompozytowych uszczelek głowic, nie jest to niespotykany przypadek w przypadku uszczelek MLS lub miedzianych głowic.

Zewnętrzne wycieki płynów – zewnętrzne wycieki płynów mogą być oczywiste, ponieważ zauważalny jest niski poziom oleju silnikowego lub płynu chłodzącego, a także pozostałości oleju lub płynu chłodzącego na silniku, pochodzące ze szwu między blokiem silnika a głowicą cylindra. Powodem prawdopodobnej przyczyny nieszczelności powstającej powyżej tego punktu, np. na głowicy cylindra lub pokrywie zaworu, jest dmuchana uszczelka głowicy.

Wewnętrzne przecieki – To może być trudniejsze do zauważenia i jeszcze trudniejsze do zidentyfikowania, ponieważ nie widać, co dzieje się gołym okiem.

  • W przypadku wtłaczania oleju do kanałów chłodziwa można zauważyć powłokę, która wygląda jak majonez, osadzającą się na pokrywie chłodnicy lub w zbiorniku przelewu płynu chłodzącego.
  • Z drugiej strony, jeśli czynnik chłodzący jest wtłaczany do kanałów olejowych, w pokrywach zaworów lub spodniej części korka wlewu oleju może być zauważona gęsta substancja.
  • W przypadku wtłaczania gazów z butli do układu chłodzenia może to prowadzić do przegrzania silnika i kieszeni powietrza. Pęcherzyk w zbiorniku przelewu płynu chłodzącego jest pewną oznaką dmuchanej uszczelki głowicy.
  • Płyn chłodzący wtłoczony do cylindra może powodować powstawanie białego dymu w spalinach, zwykle podczas uruchamiania, ponieważ płyn chłodzący pod ciśnieniem przedostaje się do cylindra po wyłączeniu silnika.
  • W skrajnych przypadkach wystarczy ilość płynu chłodzącego, aby przedostał się on do cylindra i spowodował blokadę hydrostatyczną lub „hydroloksa” oraz trwałe uszkodzenie silnika.

Diagnostyka i naprawa dmuchanej uszczelki głowicy w filtrze cząstek stałych

Jeśli pracownik lub technik podejrzewa, że uszkodzona uszczelka głowicy jest uszkodzona, diagnoza może być czasochłonna, ponieważ inne usterki mogą wykazywać podobne objawy. Badanie ściskania, badanie szczelności i badanie blokady może być wymagane w celu ustalenia, czy zawór uszczelniający jest uszkodzony lub czy jest spowodowany innym uszkodzeniem, takim jak pęknięty blok, wtrysk paliwa, zapłon, zawór lub problem z pierścieniem tłokowym.