Jako twórca stron internetowych jesteś odpowiedzialny za zapewnienie zgodności stron internetowych swoich klientów z najnowszymi przepisami i standardami. Ponieważ GDPR (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) wchodzi w życie 25 maja 2018 r., powinieneś już teraz zacząć myśleć o kwestiach zgodności swojej własnej strony internetowej. W tym poście wyjaśniamy, czym jest RODO (rozporządzenie o danych online) i jak wpływa ono na sposób korzystania z Twojej strony internetowej.
Co to jest RODO i jakie ma znaczenie dla Twojej strony internetowej?
Ogólne rozporządzenie Unii Europejskiej o ochronie danych (GDPR) weszło w życie 25 maja 2018 r. Rozporządzenie to określa prawa osób fizycznych w odniesieniu do ich danych osobowych oraz obowiązki firm, które przetwarzają te dane. GDPR ma zastosowanie do wszystkich organizacji, które gromadzą lub przetwarzają dane od mieszkańców UE. Mówiąc prościej, obejmuje to każdą organizację, która jest fizycznie obecna w UE. Obejmuje to strony internetowe, usługi online, aplikacje i inne produkty oparte na Internecie.
Rozporządzenie RODO wymaga aby firmy powiadamiały użytkowników o gromadzeniu lub wykorzystywaniu ich danych osobowych, zapewnienie użytkownikom większej kontroli nad własnymi danymi, przyznanie użytkownikom prawa do informacji o tym, jakie dane są gromadzone i dlaczego oraz wiele innych.
Dlaczego wiedza o RODO jest ważna?
W miarę jak świat staje się coraz bardziej cyfrowy, zapotrzebowanie na dane online nigdy nie było większe. Dane są siłą napędową naszych firm. Dzięki nim wiemy, gdzie są nasi klienci, jak się zachowują i czego chcą. Jednak wraz z rozwojem Internetu wzrosła również ilość danych gromadzonych i przechowywanych w sieci. Ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (GDPR) zmienia sposób, w jaki firmy takie jak Twoja gromadzą i przechowują dane klientów. GDPR to nowe prawo europejskie, które weszło w życie w maju 2018 r. Celem nowego rozporządzenia jest ochrona danych osobowych poprzez zapewnienie ludziom większej kontroli nad ich własnymi danymi. Nowe przepisy oznaczają, że zanim zaczniesz gromadzić lub wykorzystywać dane osobowe swoich klientów, musisz zapytać o zgodę.
Podsumowując, RODO to nowa regulacja europejska, która została wprowadzona w celu ochrony prywatności użytkowników Internetu. Wymaga ono, aby wszystkie dane osobowe gromadzone online były wyraźnie i jednoznacznie identyfikowane przez użytkownika przed ich wykorzystaniem.
Mi się podoba ta ustawa pod tym względem, że teraz praktycznie nie otrzymuje natarczywych telefonów od marketingowców.